contact tarieven over mij annette gasseling

Artikel: Kattentrimmers…. meer dan alleen vachtprofessionals

Artikel voor het ABHB trimmagazine nummer 5/6 – 2022 door Annette Gasseling

Gelukkig weten steeds meer mensen de weg naar de kattentrimmers te vinden en gelukkig zijn er ook steeds meer kattentrimmers die op een kat- en vachtvriendelijke manier werken. Wij weten als geen ander hoe we de kat en zijn vacht het best kunnen behandelen. En als je weet dat niet veel katteneigenaren regelmatig met hun kat naar de dierenarts gaan, dan kun je meer zijn dan alleen de professional die de vacht verzorgt. Kattenwelzijn en -gezondheid zijn voor mij heel belangrijk!  

Verandering aan de vacht

Katteneigenaren kunnen vaak minder goed inschatten welke zorg hun kat nodig heeft. Daar zijn verschillende redenen voor te bedenken, maar de belangrijkste daarvan is misschien wel dat een kat zijn uiterste best doet om pijn of ongemakken niet te laten merken. Een katteneigenaar heeft vaak dus eigenlijk helemaal geen idee hoe het écht met hun kat gaat en kan er sprake zijn van stil dierenleed.  

Wat een katteneigenaar vaak als eerst gaat merken, is dat de vacht van hun kat verandert; de vacht wordt doffer, er ontstaan klitten en/of vilt. En zo komen ze bij ons terecht. Natuurlijk zien wij op dat moment ook de slechtverzorgde vacht en gaan we aan de slag om de kat weer aan een gezonde vacht helpen.
Maar als we verder kijken, écht kijken, dan helpen we de kat pas echt. Want wat zit er achter die slechtverzorgde vacht? Dat kan van alles zijn: misschien zit de vacht aan het eind van de rustfase en is ‘versleten’ of worden er verkeerde materialen gebruikt om de vacht te verzorgen. Maar er kan ook sprake zijn van stress of misschien is er medisch gezien iets aan de hand, iets waar de eigenaar niets van weet. En iets waar de kat aan geholpen moet worden. Daarom hoop ik dat alle kattentrimmers een stapje verder willen gaan, want wíj kunnen het verschil maken! Wij kunnen de schakel zijn tussen kat en dierenarts en stil dierenleed aanpakken.
 

Symptomen

Ik stel de eigenaar veel vragen en bekijk de kat als geheel. Aan zijn vacht, houding en gezichtsuitdrukking (Feline Grimace Scale) is al veel af te leiden, maar door ook zijn ogen, oren, gebit, onder de staart, slijmvliezen en BCS (Body Condition Score) te bekijken, kom ik nog veel meer te weten. Ik kom bijvoorbeeld zo ontzettend veel katten tegen met gebitsproblemen; dikke plakken tandsteen, rood tandvlees, afgebroken tanden of een gebit dat niet meer compleet is. Erg pijnlijk allemaal…. Een eigenaar kijkt daar niet naar, wat heel logisch is, want tja, een kat geeft geen pijn aan en eet ‘gewoon’ door.
Nog een belangrijk gegeven is het gewicht en de MCS (Muscle Condition Score) van de kat.
Gewichtsverlies kan duiden op o.a. een te snel werkende schildklier of nierproblemen en bij veel acute en chronische aandoeningen verliezen katten sneller spieren dan vet. Door spierverlies verliest de kat kracht, werkt het immuunsysteem minder goed en genezen wondjes minder goed.

 

Belangrijk!

Het is dus van belang de hele kat te bekijken, gegevens te verzamelen en deze goed te registreren. Alle gegevens en opvallende zaken die ik tijdens de trimbeurt constateer, noteer ik en vergelijk ik ook weer met de gegevens van de voorgaande keren dat ik de kat zag. Op deze manier zijn eventuele veranderingen goed op te merken.  Zo nodig stuur ik de eigenaar met zijn kat door naar de dierenarts.
Ik heb gemerkt dat de eigenaren mijn advies serieuzer nemen wanneer ik een doorverwijsbriefje gebruik en mijn zorgen duidelijk uit. Ik ben natuurlijk geen dierenarts, dus een diagnose kan en mag ik niet stellen, maar op het briefje noteer ik wel wat ik zie of wat mij opvalt. Daarnaast geef ik ze een informatiefolder mee, gerelateerd aan mijn bevindingen, waarin ze een en ander nog eens goed kunnen doorlezen. Sommige eigenaren zien dan de noodzaak om bij de dierenarts langs te gaan nog steeds niet helemaal in, daarom vraag ik er bij een volgend bezoek nog eens naar.  

Gelukkig nemen de meeste eigenaren mijn advies over, gaan voor een check met hun kat naar de dierenarts en zijn dankbaar voor het opmerken van de problemen. Zo zijn er toch al aardig wat katten behandeld en geholpen. Iets wat mij alleen maar erg blij maakt. 

Soms is het erger dan je denkt

Soms zijn de problemen van de kat al zo ontzettend groot als ik hem op tafel krijg… Ik weet dat het heel onprofessioneel is, maar ik heb een keer staan huilen, terwijl ik de kat op mijn trimtafel had en de eigenaar aanwezig was. Haar kat was er erg slecht aan toe en de eigenaar had echt alleen maar de beste bedoelingen, maar zag niet hoe het er voor stond. We hebben toen over de conditie van haar kat gesproken en hebben samen gehuild. Ik heb haar diezelfde dag nog een linkje gestuurd naar het boekje ‘Zijn we niet te vroeg?’ dat geschreven is door dierenarts Hugo van Duijn, die zijn overdenkingen op papier heeft gezet toen hij zelf zijn hond heeft moeten laten inslapen.
Dat heeft de klant, en uiteindelijk ook haar kat, erg geholpen bij haar moeilijke beslissing. Ik kan natuurlijk niet zeggen wat een klant zou moeten doen. De beslissing, welke dan ook, ligt bij de eigenaar. 
 

Om katteneigenaren meer bewust te maken van stil leed, voeren we vanuit het kattentrimkeurmerk ook af en toe campagne en brengen we verschillende onderwerpen onder de aandacht van onze klanten. Alles om het welzijn van de katten te verbeteren.  

Stil dierenleed

Stil dierenleed bestaat mijns inziens niet alleen uit niet-opgemerkte medische zaken, maar ook uit stress gerelateerde zaken. Omdat ik trim terwijl de eigenaar aanwezig is, hoor ik soms verhalen waardoor ik mij zorgen maak om de kat; De eigenaar zelf denkt dat alles dik in orde is, maar in feite staat het welzijn van zijn kat(ten) onder druk. Natuurlijk is het soms lastig hier over in gesprek te gaan.
Tenslotte is er niet actief om advies gevraagd. Toch vind ik dat ik voor de kat op moet komen, in zijn belang, en vraag de eigenaar of ik advies mag geven. Zo geef ik dus niet alleen advies over hoe de vacht het best onderhouden kan worden, maar ook over de behoeften van een kat. Ik hoor regelmatig een eigenaar vertellen dat de katten onderling helemaal geen probleem hebben; ‘ze kijken elkaar alleen de hele tijd maar aan, maar vechten niet hoor’ of ‘we laten het ze maar gewoon even uitvechten, dan weten ze straks wel wie de baas is’. Ze bedoelen het goed, maar er is nog heel veel onwetendheid bij de katteneigenaren. Veel stresssignalen worden gewoon gemist. 
 

Ik zou zo graag willen zien dat alle katten gezond en gelukkig zijn en ik hoop zo erg dat alle kattentrimmers datzelfde willen, maar dat zit wel goed, denk ik. Hoe mooi zou de kattenwereld kunnen worden als wij allemaal nét iets meer doen dan alleen het verzorgen van hun vacht en daardoor stil dierenleed tegen kunnen gaan. En misschien heeft nog niet iedereen de juiste kennis in huis, maar ik ben ervan overtuigd dat daar aan gewerkt kan worden. Toch?   

ABHB Trimmagazine

Annette Gasseling
Kattentrimsalon Purr & Fur 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *